12 Mar

Skribent Pär Heed

Webbhandel för företag

Handlar du också privat mer och mer på nätet? Köper kläder, skor, sportutrustning eller båtprylar från webbshoppar runt om i världen? Där du får enkel och tydlig information om pris, leveranstid, produktinformation och lagerstatus. Löpande följa transporten under leveranstiden på din telefon eller dator.

Men på jobbet går du till faxen, ringer eller skickar ett e-mail när du gör en beställning till en leverantör? En leverantör som faxar tillbaka efter 2 dagar att önskad artikel är tillfälligt slut…

En tydlig trend är att våra förväntningar när vi köper in professionellt i vårt arbete har ökat. Bakgrunden är naturligtvis att vi privat har erfarenhet av bra köpupplevelser som vi tar med oss i arbetslivet. Det ställer nya krav på webbhandel mellan företag.

Nya krav på webbhandel mellan företag

Ökad servicegrad – Företaget önskar en förenklad relation med sin leverantör och vill enkelt kunna hantera sin handel själva. En orderhantering som kan hanteras på flera olika sätt (web, handdator, smartphone), av olika avdelningar (fältsäljare- och innesäljare) och som är integrerade med inköps- och försäljningssystem. Allt för att förbättra servicegraden.

Starkare relation – Hinder ska tas bort då företag vill att det ska vara lättare att göra affärer med dem. Företaget som säljer via distributörer, partners eller återförsäljare vill få en ökad dialog och fler säljmöjligheter till sina slutkunder. Ett exempel är Apple som startade sin egen webbhandel för bara några år sedan som ett komplement till deras vanliga kanal av återförsäljare. De omsätter idag nästan 25 miljarder dollar på detta komplement! Förutom omsättning och vinst får företaget med en webbhandel mot slutkund bättre möjligheter att nå ut med hela sitt produktsortiment, hantera varumärket bättre samt sist men inte minst –  föra en dialog med sina slutkunder.

Ökad integration – Processerna kring köpet och ordern optimeras i större omfattning än tidigare. Det räcker inte bara med att integrera webshoppen med ordersystemet så att ordern automatiskt skickas in i affärssystem. Flera processer integreras i sin helhet så att det som händer i webbshoppen direkt påverkar inköp och varuförsörjning, prissättning och fakturering samt senare kundservice och eftermarknad. Många branscher och företag eftersträvar så få involveringar av personal på kundordern under dess resa från registrering till leverans till kund som möjligt.

Mobila lösningar – Vårt användande av smartphones och surfplattor ökar inte bara privat utan även för professionellt. Olika mobila lösningar blir viktigare och mer centrala för många företag då detta är ett bra sätt att distribuera sin försäljning. Inom vissa branscher med säljare, konsulter, byggare eller servicetekniker på fältet ställs högre krav på mobila lösningar. Där till exempel reservdelar, förbrukningsmaterial eller olika tjänster beställs direkt från en telefon, handdator eller surfplatta direkt på arbetsplatsen.

Ökad försäljning – En webbhandel ger enklare och större möjligheter att skaffa och få nya kunder. En extra kanal som ger ökade möjligheter att sälja mer helt enkelt. Erbjuda kompletterande produkter eller serviceerbjudanden till de produkter kunden redan köpt. Dessutom är trenden att alltfler företag ändrar sitt beteende genom att köpa mer via nätet – precis som privatpersoner.

DELA

SENAST PÅ TWITTER

"Dåliga it-system kostar miljarder https://t.co/2UR5fKQsvn"

Postadress: Box 30080 104 25 Stockholm Besöksadress: Franzéngatan 5, 3 tr Kontakt: Tel: 08-400 212 40 info@officefactory.se